Saturday, April 18, 2009

Telefonos Inteligentes. Aprovechamiento Empresarial.


INTERNET/TECNOLOGÍA.
Abril 17, 2009
Lleve su empresa en el bolsillo

Los teléfonos inteligentes y sus aplicaciones empresariales, se pueden integrar a todas las funciones de los negocios para elevar la productividad y acelerar procesos.


Aron Pinto, Gerente técnico de RIM - Blackberry "En caso de pérdida, el usuario puede ponerle contraseña a su teléfono
de forma remota para evitar que roben sus datos, sin importar si está aquí o en Japón".

La llegada de los teléfonos inteligentes puso la información corporativa al servicio de los colaboradores para que la aprovechen en el momento y lugar en que la necesiten. Esta autonomía se traduce en más productividad, mejor uso del tiempo y reducción de costos.

La creciente oferta de estos dispositivos (cada mes se estrena un nuevo equipo) y la difusión de redes celulares de tercera generación han ayudado a que las organizaciones integren los servicios de movilidad en todos sus departamentos y funciones.

"Quien tiene la información en la mano puede hacer cambios inmediatos, ver oportunidades y dar continuidad a su negocio en tiempos de crisis", comenta Clara Cifuentes, gerente de ventas para la región andina de Palm.


Clara Cifuentes , Gerente de ventas de Palm para la región andina "Quien tiene la información en la mano tiene el poder de hacer cambios inmediatos,
ver oportunidades y dar continuidad a su negocio en tiempos de crisis".

Para poner en marcha una solución con teléfonos inteligentes no existe una fórmula común a todos los negocios o actividades. Por eso, lo primero que debe tener en cuenta cualquier organización, antes de seleccionar los equipos o las aplicaciones, son las necesidades que se busca cubrir con ellos.

"Por ejemplo, empresas siderúrgicas, petroleras, cementeras o químicas requieren soluciones técnicas muy específicas que muy pocos proveedores pueden cumplir y donde una mala decisión representa pérdidas millonarias si el equipo seleccionado no funciona en las condiciones a que serán sometidos", dice Lobsang Rodríguez, gerente de marketing de producto de Motorola Colombia.

De acuerdo con Fernando Plata, vicepresidente para la región andina de Sysgold Wireless, las aplicaciones más solicitadas son el acceso remoto al correo electrónico y la automatización de la fuerza de ventas, para que los representantes comerciales vean inventarios, generen pedidos y realicen la facturación desde sus dispositivos.

Las empresas también pueden hacer seguimiento remoto de su fuerza de ventas y de sus distribuidores con aplicaciones que usan los sistemas de posicionamiento geográfico (GPS) que incluyen estos dispositivos. "Las empresas pueden saber si uno de sus representantes se desvió en su ruta y tomar correctivos para evitar problemas de seguridad", comenta Vander Guerrero, gerente de Spring Wireless para Suramérica.

Esta tecnología también ha impactado las áreas de mercadeo y gracias a su fusión con sistemas de administración de relaciones con los clientes (CRM) consolidan reportes y actividades. Además, brindan la posibilidad de hacer trabajos de campo, como encuestas, y consolidar datos fácilmente. "Para que los directivos tomen decisiones, alguien debe ingresar la información en las áreas de producción, comercial o de mercadeo", dice Clara Cifuentes, de Palm.

Según Aron Pinto, gerente técnico de RIM (fabricante de los teléfonos Blackberry), también existen pequeños periféricos que funcionan con conexiones Bluetooth y que dan mayor autonomía a los colaboradores para que realicen su trabajo. Entre estos aparatos hay impresoras de facturas y lectores de huellas digitales y de códigos de barras.


Vander Guerrero Gerente de Spring Wireless para Suramérica "Las plataformas móviles son sistemas de varios componentes críticos,
como la red, el teléfono y las aplicaciones. Si alguno falla, falla toda la operación".

Seguridad ante todo

Una de las grandes ventajas de las soluciones móviles consiste en consolidar información proveniente de varios tipos de sistemas en un solo dispositivo, como CRM, ERP y aplicaciones productivas. Al final, terminan por crear modelos más eficientes de operación.

Por ejemplo, el Citibank en Estados Unidos detectó que 36% de sus créditos aprobados nunca eran tomados pues los procesos internos demoraban hasta 15 días, tiempo suficiente para que sus clientes encontraran otras fuentes de financiación. Gracias a la integración de una plataforma móvil, sus representantes ahora aprueban o rechazan solicitudes desde la misma oficina del interesado.

Para Clara Cifuentes, de Palm, los sistemas operativos de los teléfonos inteligentes determinan el valor para un negocio por las funciones y aplicaciones que ofrecen. En este sentido, hay dispositivos con Windows Mobile, Symbian, Android o sistemas propietarios, como los de BlackBerry, iPhone y algunos de Palm. Como estos sistemas usan estándares, los integradores de soluciones pueden implantar plataformas virtuales con las mismas aplicaciones en casi cualquier dispositivo.

Todas las empresas que ofrecen soluciones empresariales en teléfonos inteligentes han puesto especial atención en la seguridad al transmitir los datos, donde usan los mismos protocolos de los bancos. En caso de robo, el usuario puede borrar los datos del teléfono remotamente (incluso si cambian su tarjeta SIM). "Si alguien marca incorrectamente la clave varias veces, el dispositivo borra toda su información", dice Aron Pinto, de RIM.

Cabe anotar que los equipos van almacenando la información en los servidores de la empresa o del proveedor de servicios de forma instantánea. Entonces, el usuario siempre puede recuperar los datos en cualquier momento si los borra por error o cambia su equipo.

De acuerdo con los expertos, los precios de teléfonos inteligentes y de las soluciones de movilidad empresariales han bajado considerablemente en los últimos años. Incluso, ahora los integradores ofrecen el modelo de software como servicio, en el que el cliente paga una mensualidad por usar las aplicaciones que necesita, sin tener que afiliarse a servicios de telefonía móvil, comprar licencias o teléfonos.

Los teléfonos inteligentes pueden impactar positivamente todas las áreas de la organización, con soluciones para sus tareas. Al final, todo aquel que genere información clave para el negocio debería contemplar su uso.


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Thursday, April 16, 2009

Utilizando Twitter productivamente.


INTERNET
Putting Twitter's World to Use
By CLAIRE CAIN MILLER
Published: April 13, 2009


Gleb Garanich/Reuters
Demonstrators last week after parliamentary elections in Chisinau, Moldova. Many of the protesters were young, and some used Twitter as a rallying tool.


SAN FRANCISCO — The first reaction many people have to Twitter is befuddlement. Why would they want to read short messages about what someone ate for breakfast?

It's a reasonable question. Twitter unleashes the diarist in its 14 million users, who visited its site 99 million times last month to read posts tapped out with cellphones and computers.

Individually, many of those 140-character "tweets" seem inane.

But taken collectively, the stream of messages can turn Twitter into a surprisingly useful tool for solving problems and providing insights into the digital mood. By tapping into the world's collective brain, researchers of all kinds have found that if they make the effort to dig through the mundane comments, the live conversations offer an early glimpse into public sentiment — and even help them shape it.

Companies like Starbucks, Whole Foods and Dell can see what their customers are thinking as they use a product, and the companies can adapt their marketing accordingly. Last week in Moldova, protesters used Twitter as a rallying tool while outsiders peered at their tweets to help them understand what was happening in that little-known country.

And over the weekend, Amazon.com learned how important it was to respond to the Twitter audience. After one author noticed that Amazon had reclassified books with gay and lesbian themes as "adult" and removed them from the main search and sales rankings, a protest broke out on blogs and Twitter. The company felt compelled to respond despite the Easter holiday, initially saying the problem was due to a "glitch in our system" but later blaming a "ham-fisted cataloging error" that affected more than 57,000 books dealing with health and sex.

Soon, machines could twitter as much as people. Corey Menscher, a graduate student at New York University, developed the Kickbee, an elastic band with vibration sensors that his pregnant wife wore to alert Twitter each time the baby kicked: "I kicked Mommy at 08:52 PM on Fri, Jan 2!" Mr. Menscher is now considering selling the product.

Pairing sensors with Twitter leads some to think Twitter could be used to send home security alerts or tell doctors when a patient's blood sugar or heart rate climbs too high. In the aggregate, such real-time data streams could aid medical researchers.

Already doctors use Twitter to ask for help and share information about procedures. At Henry Ford Hospital in Detroit, surgeons and residents twittered throughout a recent operation to remove a brain tumor from a 47-year-old man who has seizures.

"A portion of the skull is being removed to allow access to the dura, the lining of the brain," an early tweet said. Medical residents and curious laymen following online asked the doctors what music they were listening to (Loreena McKennitt, a Celtic singer), whether the patient felt pain in the brain (no, just pressure) and how big the tumor was (the size of a golf ball). As is convention on Twitter, they tagged all their tweets with a keyword so anyone could search for the keyword and read the stream of posts.

"Twitter lets people know what's going on about things they care about instantly, as it happens," said Evan Williams, Twitter's chief executive and co-founder. "In the best cases, Twitter makes people smarter and faster and more efficient."



Suzanne DeChillo/The New York Times
Corey and Ellen Menscher developed a device that would alert Twitter each time the baby kicked when she was pregnant with Tyler.

Mr. Williams, along with the other founders, Biz Stone and Jack Dorsey, first envisioned Twitter as an easy way to stay in touch with people you already know.

In 2006, when Twitter was just starting, the three men felt a small earthquake in San Francisco. They each reached for their phones to twitter about it and discovered tweets from others in the city. At that moment, it dawned on them that Twitter might be most useful for something else — a frontline news report, not just for friends, but for anyone reading.

Indeed, the news-gathering promise of Twitter was most evident during the terrorist attacks in Mumbai last November and when a jetliner landed in the Hudson River in January. People were twittering from the scenes before reporters arrived.

The attention the service received helped it nearly double the number of new users in the last month, making Twitter the third-largest online social network, behind Facebook and MySpace, according to Compete, a Web analytics company.

"Twitter reverses the notion of the group," said Paul Saffo, the Silicon Valley futurist. "Instead of creating the group you want, you send it and the group self-assembles."

Martin Stoll first discovered this on a visit to New York, where he was searching for a comedy show. Minutes after posting a query on Twitter, five people he did not know had recommended shows. People who had signed up to follow Mr. Stoll's tweets had his question delivered to their Twitter page or cellphone, and others reading the live Twitter stream could also see it.

Mr. Stoll, the founder of GoSeeTell Network, an online travel company, realized Twitter could be an on-the-go, living guidebook for tourists. He created the Portland Twisitor Center, where thousands of people ask where to find the best brunch spot or coffee house and receive instant responses from the center's officials and anyone else who wants to answer them.

Peter DaSilva for The New York Times
Evan Williams, left, and Biz Stone, co-founders of Twitter, in one of their nature inspired meeting room at the company's headquarters in San Francisco, Calif.

Corporations often use Twitter for sales pitches. Intuit, the maker of QuickBooks and TurboTax, monitors Twitter for people writing about Mint, a personal finance Web site that competes with its Quicken Online. Intuit then writes to them and offers its service.

Even small businesses find Twitter useful. For example, Mary F. Jenn, of True Massage and Wellness in San Francisco, twitters when masseuses have same-day openings in their schedules and offers discounts. The spa is often fully booked within several hours.

But Twitter's most productive use has been for businesses that want to peer into the minds of their customers, reading their immediate reactions to a product. Dell noticed customers complaining on Twitter that the apostrophe and return keys were too close together on the Dell Mini 9 laptop. So Dell fixed the problem on the Dell Mini 10.

At Starbucks, customers used to complain by leaving notes in suggestion boxes. Now they can also post their complaints or suggestions on Twitter, where Brad Nelson, who writes the company's Twitter updates, tracks what people are saying about Starbucks online.

Last month, rumors surfaced that Starbucks would not send coffee to troops in Iraq in protest of the war. Mr. Nelson shot them down, twittering, "This is not true. Get the facts here," with a link to Starbucks's refutation of the rumor.

Some developers are creating tools to help companies keep an eye on the buzz. Akshay Java, a scientist at Microsoft, is trying to figure out a way to identify which experts are most influential on given topics by automatically analyzing the content of their tweets and who is in their Twitter network. Companies like Microsoft could use that information to figure out which twitterers they should contact to create buzz about a new product.

However, for Twitter to be truly useful as a research tool, more people will have to start using it. If it collected a more representative slice of what the world is thinking, Twitter could enable academics and scientists to track epidemics, for instance.

To make that easier, Twitter will soon add a search box to the home page so users can search for terms like "earthquake" or "flu" and get any tweets about those topics in their Twitter feeds.

To continue growing, Twitter will also need to earn meaningful revenue, which the two-year-old company has yet to do. Twitter hopes to charge companies like Starbucks for features that help them communicate with and learn more about their customers, the founders said.

As the company taps into the $35 million it recently raised from two venture capital firms in Silicon Valley — on top of the $20 million it previously raised — Mr. Williams sees evidence that his service has started to find a more utility-minded, mainstream audience.

He points to people using it to find gasoline in Atlanta during a gas shortage last fall. "It was so far from sharing what you had for breakfast — yet it only works because it's the same place where people talk about breakfast," he said.


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